Nasz biznes

W 2018 roku Grupa Kapitałowa Śnieżka sprzedawała swoje produkty na 26 rynkach

Kluczowe marki

W raportowanym okresie wyroby Grupy były sprzedawane pod następującymi markami handlowymi:

    obrazek
  • Śnieżka – będąca podstawową marką Spółki – w ramach której oferowany jest szeroki zakres produktów. W jej portfolio mieszczą się grupy produktów przeznaczonych do ochrony i dekoracji różnorodnych podłoży, użytkowanych zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pomieszczeń (m.in. farby do ścian i fasad, wyroby do malowania metalu i drewna, a także gładzie szpachlowe do ścian). To kompleksowa oferta zaspokajająca potrzeby na każdym etapie wykańczania czy remontu domu i mieszkania.
  • obrazek
  • Magnat - to produkty dla najbardziej wymagających Klientów, ceniących jakość i styl. W portfolio tej innowacyjnej marki premium znajdują się wysokiej jakości farby ceramiczne, które charakteryzują się trwałością koloru, niebanalną gamą barw, odpornością na plamy i zabrudzenia oraz intensywne użytkowanie. MAGNAT to także struktury, dające wiele możliwości dekoracyjnych, imitujące różne powierzchnie: od „surowego” betonu, „przetartego” tynku, po szlifowany marmur czy perłowy połysk. Portfolio marki uzupełniają także narzędzia malarskie, które cechuje wysoka jakość wykonania oraz komfort użytkowania.
  • obrazek
  • Vidaron - to marka wysokiej jakości produktów do ochrony i dekoracji drewna. Oferta marki została przygotowana z myślą o wszystkich, którzy chcą w kompleksowy sposób zadbać o drewno użytkowane zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pomieszczeń. Portfolio marki obejmuje m.in.: wysokiej jakości impregnaty chroniące w kompleksowy sposób drewno, zarówno od środka (impregnat gruntujący), jak i z zewnątrz (impregnat powłokotwórczy), a także impregnat renowacyjny przeznaczony do wcześniej malowanego drewna, lakierobejce oraz oleje i lakiery.
  • obrazek
  • Foveo Tech - to marka profesjonalnych systemów ociepleń budynków, oparta na doskonałej jakości tynkach dekoracyjnych i farbach fasadowych, występujących w bogatej gamie kolorystycznej. Znajdują one szerokie zastosowanie zarówno na budynkach nowo wznoszonych, jak i już istniejących. To wysokiej jakości materiały do renowacji budynków pod kątem izolacji cieplnej, ochrony ich konstrukcji i zmiany wyglądu zewnętrznego.
  • obrazek
  • Beston - to oferta produktów potrzebnych na różnym etapie praca budowlanych, remontowych oraz wykończeniowych, z której mogą korzystać zarówno profesjonaliści, jak i użytkownicy indywidualni. W portfolio marki znajdziemy różnego rodzaju silikony, kleje oraz pianki.
  • obrazek
  • Rafil - to marka, w ofercie której znajdują się podkładowe i nawierzchniowe antykorozyjne farby przemysłowe. W jej portfolio mieszczą się systemy alkidowe, poliwinylowe, poliuretanowe, epoksydowe i termoodporne. W ofercie marki znajdują się przyjazne środowisku wyroby o obniżonej zawartości rozcieńczalników organicznych oraz produkty wodorozcieńczalne. Rafil oferuje także farby na dach, farby na posadzkę oraz farby do malowania ogrodzeń, okien i drzwi.

Ponadto w ofercie Grupy w 2018 roku znajdowała się marka handlowa Flair – funkcjonująca na kilku rynkach eksportowych Europy Zachodniej (w jej ofercie mieszczą się odpowiedniki produktów marki Śnieżka).

Opis branży i rynków, na których działa Grupa

W 2018 roku Grupa Kapitałowa Śnieżka sprzedawała swoje produkty na 26 rynkach.

Głównymi rynkami, na których działa Grupa są: Polska, Ukraina i Białoruś. W 2018 roku przychody Grupy osiągnięte na tych trzech rynkach stanowiły 95,1% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży.

Wiodącym rynkiem sprzedaży (dla wyrobów i towarów) Grupy Kapitałowej Śnieżka w 2018 roku był rynek polski z 77,8% udziałem (o 1,6 p.p. w porównaniu z 2017 rokiem). Kolejnymi kluczowymi krajami, w których operują̨ spółki wchodzące w skład Grupy są Ukraina (udział 12,5%, -0,6 p.p. rok do roku) oraz Białoruś (udział 4,8%, -0,5 p.p. rok do roku).





Największy udział w skonsolidowanych przychodach ze sprzedaży Grupy Kapitałowej Śnieżka miała FFiL Śnieżka SA – spółka dominująca w Grupie, która prowadzi również działalność eksportową.

Na polskim rynku farb i lakierów działa około 70 firm. FFiL Śnieżka pozostaje jednym z jego liderów. Czwórka największych graczyobecnych na krajowym rynku to FFiL Śnieżka, PPG Deco Polska (marki Dekoral, Bondex, Sigma, Malfarb, Domalux i Drewnchron), AkzoNobel (marki: Sadolin, Dulux, Nobiles, Sikkens, Dyna i Hammerite) i Tikkurila (Tikkurila, Jedynka, Beckers i Polifarb Dębica). Podmioty te odpowiadają za około 75% całkowitej sprzedaży. Pozostali producenci posiadają łącznie pozostałe 25% udziału w rynku.

Według szacunków FFiL Śnieżka, na rynku polskim sprzedaż wyrobów dekoracyjnych odbywa się w następujących punktach dystrybucyjnych:

  • około 100 hurtowni I stopnia (dokonujących redystrybucji produktów zakupionych bezpośrednio od producenta);
  • około 700 sieciowych marketów budowlanych;
  • około 6000 sklepów detalicznych, posiadających w ofercie farby;
  • około 700 sklepów specjalistycznych, w których dominuje asortyment wyrobów dekoracyjnych.

Stosunkowo niewielka część sprzedaży realizowana jest bezpośrednio do firm budowlanych.

W szeroko rozumianej kategorii deko, główne kanały dystrybucji to kanał niezależny (około 65%) oraz markety budowlane typu DIY (około 35%). Wartości te różnią się jednak w przypadku sprzedaży różnych grup produktowych.

Na Ukrainie funkcjonuje około 200 producentów farb i lakierów, z czego tylko około 30 z nich to stabilne podmioty. Według grupy analitycznej Transparency Market Research (TMR), liderami w zakresie produkcji farb dekoracyjnych na ukraińskim rynku są: Śnieżka-Ukraina, Meffert Hansa Farben, ZIP, Kaparol Dniepr, Eskaro, Faydal UA, Polysan i PE Olejníkov.

Wyroby Grupy dostępne są̨ na terenie całej Ukrainy, jednak zdecydowana większość́ przychodów realizowana jest w jej zachodniej i centralnej części.

Białoruski rynek farb to arena działania dużych graczy takich jak: DAW (marki: Caparol/Alpina), Eskaro (marka Condor), MAW, Tajfun, Ilmax, Ceresit i Knauf.

Grupa Kapitałowa Śnieżka jest jednym ze znaczących producentów farb i lakierów na rynku białoruskim, z dominującą pozycją w segmencie szpachli. Na tym rynku Grupa konkuruje zarówno z producentami międzynarodowymi, jak i lokalnymi – także z markami rosyjskimi, które dzięki swobodnemu przepływowi towarów w ramach Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (Rosja, Białoruś, Kazachstan, Armenia i Kirgistan) stają się coraz bardziej konkurencyjne. Na wymagającym rynku białoruskim Grupa jest obecna zarówno w kanale B2C, będąc głównym graczem za pośrednictwem sieci DIY oraz placówek detalicznych dystrybutorów Grupy, jak i w kanale B2B (w mniejszym zakresie).

W Mołdawii marki Śnieżki obecne są od wielu lat. Grupa optymalizuje i adaptuje swoje oferty do wymogów rynku lokalnego. Na tym rynku może liczyć także na wsparcie sprzedażowo-marketingowe dystrybutorów. Główną konkurencją na rynku mołdawskim są Supraten oraz Cheton Grup. Wśród importerów obecnych na tym rynku dominuje Dutek, który jest wiodącym rumuńskim producentem farb i powłok lakierniczych (przejęty w 2016 roku przez koncern PPG). Z konkurencyjnych podmiotów należy wymienić́ również̇ firmę̨ Dufa. Sprzedaż̇ odbywa się poprzez hurtownie, które dostarczają̨ wyroby Grupy do sklepów detalicznych. Pod względem udziału w rynku wyrobów emulsyjnych produkty Snieżki zajmują̨ drugą lokatę̨.

Na terytorium Federacji Rosyjskiej Grupa prowadzi sprzedaż głównie w regionach kaliningradzkim i moskiewskim oraz w Rosji południowej. Na omawianym rynku konkuruje ona m.in. z firmami: Tikkurila, Caparol, AkzoNobel, Lakra, Empils, Jaroslawskie Kraski, Ruskije Kraski, VGT, Ptimist, Knauf i Prestiż.

Pozostałe rynki, w ramach których Grupa prowadzi sprzedaż to między innymi: Węgry, Litwa, Słowacja, Czechy, Rumunia, Kazachstan i Wielka Brytania.

Główne tendencje i czynniki mające wpływ na rozwój branży i Grupy

Czynniki makroekonomiczne

Dla Grupy Kapitałowej Śnieżka rynkiem kluczowym z punktu widzenia realizowanych przychodów jest Polska. Kondycję polskiego rynku najlepiej obrazuje wartość i dynamika Produktu Krajowego Brutto, którego głównym motorem napędowym jest konsumpcja prywatna. Konsumpcję dóbr i usług przez indywidualnych konsumentów pobudza wiele czynników, natomiast jako najważniejsze Grupa identyfikuje poziom wynagrodzeń (przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej), stopa bezrobocia oraz transfery socjalne – w tym różnego rodzaju programy rządowe zapewniające korzyści finansowe konkretnym beneficjentom, ulgi podatkowe i inne dodatki do płac.

Ważna, jednak w mniejszym stopniu, jest dla Grupy także sytuacja w branży budowlanej. Do czynników, które obrazują koniunkturę w tym obszarze można zaliczyć m.in. produkcję budowlano-montażową (obejmującą roboty o charakterze inwestycyjnym i remontowym, zrealizowane na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane zatrudniające powyżej 9 pracowników) oraz poziom nowych inwestycji w segmencie budownictwa mieszkaniowego (liczba mieszkań oddanych do użytku), jak i komercyjnego.

Pomocne w ocenie koniunktury są także wskaźniki ufności konsumenckiej (bieżący i wyprzedzający), które pokazują, jaki jest poziom optymizmu konsumentów w zakresie sytuacji gospodarczej, a tym samym skłonność budowania oszczędności i dokonywania wydatków przez gospodarstwa domowe.

Powyższe czynniki makroekonomiczne będą miały wpływ nie tylko na Grupę, ale także na rozwój całej branży producentów farb i lakierów.

W raportowanym okresie wyroby Grupy Kapitałowej Śnieżka były sprzedawane także poza Polską, a Grupa planuje dalszy rozwój za granicą. Dlatego w kontekście rozwoju Grupy i jej przyszłych przychodów ważna będzie sytuacja makroekonomiczna (PKB, konsumpcja prywatna, poziom wynagrodzeń, bezrobocie, koniunktura w budownictwie etc.) na pozostałych głównych rynkach – w szczególności na Ukrainie i Białorusi. Ponadto, przy założeniu finalizacji transakcji nabycia udziałów w Poli-Fabre Vegyiparki Kft., także koniunktura panująca na Węgrzech (które mogą stać się głównym rynkiem eksportowym Grupy).

Czynnikiem makroekonomicznym mającym wpływ na tempo rozwoju Grupy będzie także zachowanie kursów walut (w szczególności EUR/USD, EUR/PLN, USD/PLN, UAH/PLN, BYN/PLN), w tym ewentualna dewaluacja hrywny ukraińskiej oraz rubla białoruskiego. Dla rozwoju Grupy oraz całej branży ważne będzie też kształtowanie się cen surowców używanych do produkcji.

Sytuacja w sektorze farb i lakierów

Wpływ na rozwój Grupy i całej branży w kolejnych latach będą miały zmiany popytu na farby i lakiery. Ponadto istotne będą trendy konsumenckie.

Zarząd Spółki oczekuje wzrostu wartości rynku farb i lakierów w Polsce i na Ukrainie, przy założeniu, że w przyszłości utrzyma się obserwowany w 2018 roku trend wybierania przez klientów produktów droższych (z segmentów value for money i premium), charakteryzujących się wyższą jakością.

Na rynku białoruskim Spółka oczekuje kontynuacji trendów obserwowanych w 2018 roku, tj. zwiększonego popytu na produkty ze najniższego segmentu cenowego (ze względu na niską siłę nabywczą znacznej części tamtejszych konsumentów) oraz wybieranie wyrobów z wyższej półki cenowej przez zamożniejszych białoruskich konsumentów.

Na węgierskim rynku farb i lakierów, który w 2019 roku (po zakładanym nabyciu udziałów w Poli-Farbe Vegyipari Kft.) będzie generował istotną cześć przychodów ze sprzedaży Grupy, Spółka spodziewa się kontynuacji trendów występujących w minionym roku. Preferencje klientów na Węgrzech są podobne jak w Polsce i na Ukrainie, tj. widać wzrost popytu na produkty wysokiej jakości, sprzedawane pod markami premium.

Sytuacja makroekonomiczna i kondycja branży

Sytuacja gospodarcza

W 2018 roku polska gospodarka zanotowała wysoką dynamikę wzrostu. Ze wstępnych szacunków podanych przez GUS, Produkt Krajowy Brutto był o 4,9% wyższy niż rok wcześniej.1

Głównym motorem rozwoju polskiej gospodarki była konsumpcja prywatna, do której pobudzenia przyczyniły się rosnące wynagrodzenia. W 2018 roku przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wyniosło 4 585,03 PLN2 i wzrosło o 7,3% w porównaniu z poprzednim rokiem. Z kolei przeciętne wynagrodzenie w IV kwartale 2018 roku osiągnęło poziom 4 863,74 PLN.

Na wzrost gospodarczy miał również wpływ sukcesywny spadek stopy bezrobocia – do poziomu 5,8% w grudniu 2018 roku, w porównaniu do 6,6% rok wcześniej – oraz wyższe transfery socjalne. Powyższe czynniki spowodowały, że w grudniu 2018 roku sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,7% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Jednocześnie na niskim poziomie utrzymywała się inflacja. W 2018 roku średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) wyniósł 101,63, co oznacza wzrost cen o 1,6% w porównaniu z 2017 rokiem. Oprócz wysokiej konsumpcji prywatnej, wzrósł również poziom inwestycji – głównie samorządowych, finansowanych ze środków unijnych.

Miniony okres był pozytywny także dla branży budowlanej. Produkcja budowlano-montażowa, obejmująca roboty o charakterze inwestycyjnym i remontowym, zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane zatrudniające powyżej 9 pracowników, była w 2018 roku o 12,2% wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku4,

Obok inwestycji infrastrukturalnych, istotne ożywienie panowało w obszarze budownictwa mieszkaniowego i komercyjnego. W 2018 roku oddano do użytku 184,8 tys. nowych mieszkań, czyli o 3,6% więcej niż przed rokiem5.

W pozostałych krajach, będących głównymi rynkami zbytu produktów Grupy Kapitałowej Śnieżka, sytuacja gospodarcza przedstawiała się następująco:

Ukraina

Według informacji Narodowego Banku Ukrainy (NBU), po głębokiej recesji z lat 2014-2015, w 2018 roku na Ukrainie nastąpił przełom na drodze do wznowienia stabilności makrofinansowej (która panowała na Ukrainie do momentu aneksji Krymu i konfliktu zbrojnego w Donbasie). W minionym roku ukraińska gospodarka odnotowała najszybszy wzrost gospodarczy od siedmiu lat. W 2018 roku PKB na Ukrainie wzrósł o 3,4% (w ujęciu rok do roku)6. Na tempo wzrostu gospodarczego pozytywnie wpłynął przede wszystkim wzrost popytu wewnętrznego, zarówno konsumencki, jak i inwestycyjny. W tym samym czasie, zgodnie z danymi NBU, inflacja spadła do poziomu 9,8%7. Przyczynił się do tego szczególnie spadek cen na produkty ropopochodne na skutek dynamicznego spadku cen ropy naftowej w ostatnim kwartale ubiegłego roku. W 2018 roku była również widoczna pozytywna tendencja w postaci umocnienia się ukraińskiej hrywny.

Istotną rolę dla wzmocnienia stabilności makrofinansowej Ukrainy odgrywa współpraca z międzynarodowymi instytucjami finansowymi. Od partnerów międzynarodowych (MFW, Unii Europejskiej i Banku Światowego) wpłynęło 2,4 mld USD, co zwiększyło rezerwy walutowe tego kraju do 20,8 mld USD. Pozytywnym aspektem w poprawie sytuacji gospodarczej jest to, że ukraiński sektor bankowy wykazał dodatnie wskaźniki rentowności.

W 2018 roku średnia płaca na Ukrainie wynosiła 9 633 UAH, co stanowiło równowartość ok. 1 307 PLN.

Białoruś

W 2018 roku białoruska gospodarka odnotowała roczne tempo wzrostu PKB na poziomie 3,0%8. Wynik ten był wyższy niż w 2017 roku (o 0,6 p.p.), co potwierdza wyjście Białorusi z recesji. Wzrost gospodarczy odnotowany na Białorusi można powiązać m.in. z poprawą światowej koniunktury oraz wzrostem ceny ropy naftowej w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku (produkty ropopochodne są jednym z głównych towarów eksportowych Białorusi). Pozytywny wpływ na sytuację gospodarczą Białorusi w ubiegłym roku miało również uregulowanie (jeszcze w kwietniu 2017 roku) rosyjsko-białoruskiego sporu dotyczącego warunków dostaw surowców energetycznych z Rosji, choć perspektywy relacji gospodarczych tych dwóch krajów nadal nie są rozstrzygnięte.

Wpływ na białoruską gospodarkę w 2018 roku miały również podwyżki wynagrodzeń oraz większy popyt na kredyty konsumpcyjne, które przełożyły się na rosnący popyt wewnętrzny – jeden z głównych składników wzrostu gospodarczego na Białorusi. Popyt wewnętrzny przełożył się na ponad 8-procentowe zwiększenie obrotów w handlu detalicznym. W 2018 roku średnia pensja wyniosła 958,1 BYN9 co stanowiło równowartość ok. 1 654 PLN.

Poprawę w białoruskiej gospodarce może potwierdzać również relatywnie niska inflacja, która w dużej mierze jest zasługą Narodowego Banku Republiki Białorusi. Prowadzi on twardą politykę monetarną i kredytową, nastawioną na ograniczanie podaży pieniądza oraz nadmiernego wzrostu wynagrodzeń. W 2018 roku ceny na Białorusi wzrosły o 4,9%10, a kurs białoruskiego rubla (BYN) był relatywnie stabilny w stosunku do innych walut.

Surowce i waluty

Ceny bieli tytanowej – która należy do podstawowych surowców przy produkcji farb – w I półroczu 2018 roku pozostawały w trendzie wzrostowym. Było to wynikiem umocnienia pozycji przetargowej głównych producentów bieli tytanowej na skutek koncentracji jej produkcji, spadku produkcji w Chinach wywołanego zaostrzeniem przepisów w zakresie ochrony środowiska oraz koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów na ochronę środowiska przez zakłady ją produkujące. W drugiej połowie 2018 roku wzrost cen bieli tytanowej nieco wyhamował i ceny tego surowca ustabilizowały się.

W 2018 roku nieznacznie zdrożały także inne niektóre surowce (np. zagęstniki celulozowe, dyspersja akrylowa) oraz opakowania (zarówno plastikowe, jak i metalowe). Wzrost ten można określić jako naturalne zjawisko po tym, jak przez ostatnie kilka lat ceny tych surowców i opakowań utrzymywały się na względnie stałym poziomie.

Ceny pozostałych surowców wykorzystywane przez spółki z Grupy do produkcji pozostawały stabilne. Jednocześnie w 2018 roku na rynku nie występowały problemy z dostępnością surowców i opakowań.

Na rynku walutowym 2018 rok przyniósł osłabienie złotego w stosunku do głównych walut – euro i dolara. Wśród czynników, które miały wpływ na wartość tych walut, należy wymienić przede wszystkim politykę banków centralnych (Europejskiego Banku Centralnego i amerykańskiej Rezerwy Federalnej), napięcia polityczne w Europie (negocjacje ws. brexitu i sytuacja we Włoszech) oraz ryzyko tzw. wojny handlowej na linii USA-Chiny.

W przypadku polskiej waluty widoczna była korelacja pomiędzy retoryką przyjętą przez EBC a podejściem Rady Polityki Pieniężnej w kwestii stóp procentowych. RPP utrzymała swoje łagodne nastawienie, odsuwając w czasie rozpoczęcie zacieśniania polityki pieniężnej co najmniej do końca 2019 roku.

Na koniec 2018 roku za euro trzeba było zapłacić o około 3% więcej, a za dolara o 7,4% więcej niż na koniec 2017 roku.





W 2018 roku sytuacja na rynku walutowym na Ukrainie była relatywnie stabilna, a ukraińska waluta umocniła się do złotego o prawie 9%. W dłuższym horyzoncie hrywna pozostaje jednak w wieloletnim trendzie spadkowym w relacji do polskiej waluty.





Kondycja branży

Głównymi rynkami, na których Grupa działała w 2018 roku, były Polska, Ukraina i Białoruś. W 2018 roku przychody Grupy osiągnięte na tych trzech rynkach stanowiły 95,1% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży.

W 2018 roku w Polsce i na Ukrainie obserwowany był większy popyt na produkty ze średniej oraz wyższej półki cenowej, przy równoczesnym kurczeniu się segmentu tańszych produktów. Na rynku białoruskim był natomiast widoczny zwiększony popyt na produkty z najniższego segmentu cenowego, wynikający przede wszystkim z niskiej siły nabywczej tamtejszych konsumentów. Jednocześnie wśród części białoruskich konsumentów widoczne było zainteresowanie wyrobami z wyższej półki cenowej.

W porównaniu z poprzednimi latami, w 2018 roku na rynku farb oraz preparatów do ochrony i dekoracji drewna w Polsce było widoczne ożywienie, a Spółka zaobserwowała trend wybierania przez polskich konsumentów lepszych jakościowo, droższych produktów. Rósł popyt na produkty ze średniej oraz wyższej półki cenowej, a równocześnie kurczył się segment tańszych farb.

Wolumen sprzedaży farb i preparatów do dekoracji i ochrony drewna w 2018 roku pozostał na poziomie zbliżonym do roku 2017 roku, natomiast wartość brutto sprzedaży końcowym klientom wzrosła o kilka procent.

Rok 2018 nie przyniósł znaczących zmian wśród głównych graczy operującymi na polskim rynku. Kluczowymi podmiotami działającymi w Polsce są: FFiL Śnieżka SA, PPG Deco Polska, AkzoNobel Polska oraz Tikkurila Polska. Według szacunków Spółki, udział czterech największych graczy w całkowitej sprzedaży w Polsce dochodził do około 75%.

Podobnie jak w latach ubiegłych, farby dekoracyjne były wykorzystywane przede wszystkim do remontów. Szacuje się, że ok. 80% wszystkich sprzedawanych na polskim rynku produktów jest przeznaczanych na ten cel. Pozostała część wykorzystuje się przy wykańczaniu nowo powstających obiektów.

W badaniach U&A Spółki obserwowany jest trend skracania się cyklu remontowego. Blisko 60% Polaków deklaruje, że używa farb i preparatów do ochrony i dekoracja drewna częściej niż co 5 lat. Natomiast 31% deklaruje wykonywanie remontu częściej niż co 2,5 roku.

Pomimo wzrostu wskaźników makroekonomicznych na Ukrainie, rok 2018 był wymagający dla producentów farb i lakierów operujących na tamtejszym rynku – przede wszystkim za sprawą gwałtownych zmian dynamiki konsumpcji farb i lakierów. Na przestrzeni całego roku na Ukrainie odnotowywano okresowe wzrosty oraz spadki popytu. Dodatkowo, drugi rok z rzędu, ze względu na niesprzyjające warunku atmosferyczne, opóźniło się rozpoczęcie sezonu. Powyższe czynniki wpłynęły na wyniki producentów osiągnięte w całym 2018 roku – tylko część spółek poprawiła swoje wyniki względem 2017 roku, a inni producenci osiągnęli gorsze rezultaty.

Według wyliczeń agencji informacyjno-analitycznej Chem-Courier, w całym 2018 roku konsumpcja farb i lakierów na Ukrainie zmniejszyła się o 2% w porównaniu z poprzednim rokiem. Spadek popytu był widoczny w niemal wszystkich grupach produktowych. Tylko wodno-dyspersyjny segment rynku farb i lakierów na Ukrainie zanotował wzrost, co było w dużym stopniu związane z globalnym trendem wzrostu popularności produktów wodorozcieńczalnych . Taką sytuację na ukraińskim rynku farb i materiałów lakierniczych, tj. zmiany zachodzące w jego strukturze, można wytłumaczyć ciągle zmieniającymi się preferencjami i wymaganiami tamtejszych konsumentów.

W 2018 roku ukraińscy konsumenci stali się bardziej wymagający i uważnie planowali wydatki, przed dokonaniem zakupu dokładnie analizując stosunek ceny do jakości produktów.

W minionym roku, pomimo dużej zmienności preferencji klientów oraz przejściowych trudności (np. późniejsze rozpoczęcie sezonu), widoczny był zwiększony popyt konsumenta końcowego na farby i lakiery wyższej jakości, tj. z segmentów cenowych średniego oraz premium.

W długofalowej perspektywie Ukraina pozostaje ważnym i perspektywicznym rynkiem dla Grupy, bowiem konsumpcja farb jest tam wciąż na niższym poziomie niż w krajach Unii Europejskiej.

Pomimo pozytywnych symptomów ożywienia gospodarczego na Białorusi, w 2018 roku siła nabywcza białoruskich konsumentów pozostawała niska. To spowodowało, że na tamtejszym rynku nadal dominował popyt na wyroby z niższej i średniej półki cenowej. Z drugiej strony, coraz bardziej zauważalny był wzrost udziału wyrobów z wyższych segmentów cenowych. W ocenie Spółki wynika to z faktu, że pewna część białoruskich konsumentów ma uprzedzenia wobec białoruskich i rosyjskich marek, preferując wysokiej jakości farby znanych marek (w tym posiadających swoje zakłady na Białorusi).

W 2018 roku na Białorusi nasilił się protekcjonalizm ochrony rynku, przejawiający się w polityce celnej, stosowaniu wymogów certyfikacyjnych dla towarów importowanych i preferowania wymiany handlowej w ramach Euroazjatyckiej Unii Celnej. Spowodowało to zwiększoną konkurencję ze strony tańszych produktów rosyjskich producentów.

W długofalowej perspektywie Białoruś pozostaje, podobnie jak Ukraina, ważnym i perspektywicznym rynkiem dla Grupy, bowiem konsumpcja farb jest tam wciąż na niższym poziomie niż w krajach Unii Europejskiej.

1Źródło: GUS, Szybki szacunek produktu krajowego brutto za czwarty kwartał 2018 roku.

2Źródło: GUS, Komunikat w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2018 roku.

3Źródło: GUS, Komunikat w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2018 roku.

4Źródło: GUS, Dynamika produkcji przemysłowej i budowlano-montażowej w grudniu 2018 roku.

5Źródło: GUS, Budownictwo mieszkaniowe w okresie styczeń-grudzień 2018 roku.

6Źródło: State Statistics Service of Ukraine, Real GDP change in 2018.

7Źródło: NBU, Inflation Report (January 2019).

8Źródło: National Statistical Committee of the Republic of Belarus, Gross domestic product and gross regional product in 2018.

9Źródło: National Statistical Committee of the Republic of Belarus, Gross average earnings in the Republic of Belarus in December 2018

10Źródło: National Statistical Committee of the Republic of Belarus, Consumer price indices.

Poprzednie Dane finansowe
Następne Perspektywy