Grupa konsekwentnie realizuje długoterminową strategię rozwoju polegającą na koncentracji działalności w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Zachodniej oraz na budowaniu na tych rynkach pozycji lidera w segmencie farb dekoracyjnych.
W ocenie Zarządu Spółki główne czynniki, które będą̨ miały wpływ na wyniki osiągane przez Grupę w kolejnych latach, to:
W 2019 roku Zarząd Spółki oczekuje wzrostu wartości rynku farb i lakierów w Polsce i na Ukrainie – nawet w przypadku utrzymania się wolumenów sprzedaży na zbliżonych poziomach.
Oczekiwany wzrost wartości rynku farb i lakierów w Polsce i na Ukrainie jest oparty na założeniu, że w przyszłości utrzyma się obserwowany w 2018 roku trend wybierania przez klientów produktów droższych (z segmentów value for money i premium), charakteryzujących się wyższą jakością. W przypadku kontynuacji tego trendu, nawet w przypadku wzrostu wartościowego rynku farb i lakierów możliwe są niewielkie zmiany wolumenów sprzedaży, ponieważ produkty z wyższych segmentów cenowych charakteryzują się wyższą wydajnością i – tym samym do wymalowania danej powierzchni potrzeba mniej litrów produktu, a otrzymany efekt jest trwalszy.
Na rynku białoruskim Spółka oczekuje kontynuacji trendów obserwowanych w 2018 roku, tj. zwiększonego popytu na produkty ze najniższego segmentu cenowego (ze względu na niską siłę nabywczą znacznej części tamtejszych konsumentów) oraz wybieranie wyrobów z wyższej półki cenowej przez zamożniejszych białoruskich konsumentów.
Na węgierskim rynku farb i lakierów, który w 2019 roku (po zakładanym nabyciu udziałów w Poli-Farbe Vegyipari Kft.) będzie generował istotną cześć przychodów ze sprzedaży Grupy, Spółka spodziewa się kontynuacji trendów występujących w minionym roku. Preferencje klientów na Węgrzech preferencje konsumentów są podobne jak w Polsce i na Ukrainie, tj. widać wzrost popytu na produkty wysokiej jakości, sprzedawane pod markami premium.
W związku z wejściem w życie nowych regulacji Parlamentu Europejskiego, których celem jest zwiększenie poziomu ochrony zdrowia i środowiska, istnieje konieczność zmian wybranych surowców potrzebnych do produkcji farb i lakierów. Niezbędne jest znalezienie przez producentów nowych, najczęściej droższych zamienników, które są bardziej przyjazne dla środowiska.
Spółka zakłada, że w 2019 roku ceny bieli tytanowej będą stabilne.
W 2019 roku mają natomiast wzrosnąć ceny energii elektrycznej. Nie będą one jednak miały istotnego wpływu na koszty ponoszone przez Spółkę i jej spółki zależne, ponieważ ich biznes jest stosunkowo mało energochłonny. Ponadto Spółka ma już zakontraktowane ceny energii na 2019 rok.
Grupa konsekwentnie realizuje długoterminową strategię rozwoju polegającą na koncentracji działalności w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Zachodniej oraz na budowaniu na tych rynkach pozycji lidera w segmencie farb dekoracyjnych.
Najważniejszymi celami strategicznymi Grupy na 2019 rok i kolejne lata są:
Poprzez realizację celów opisanych w dalszej części tego rozdziału
Nowe Centrum Logistyczne powstanie na zakupionej w 2018 roku 15-hektarowej działce w Zawadzie k. Dębicy. Będzie to obiekt o charakterze magazynowo-biurowym, o powierzchni ponad 44 tys. m2, który pozwoli Spółce na jeszcze bardziej wydajną obsługę partnerów biznesowych i klientów. Możliwość obsługiwania dystrybucji z jednej lokalizacji (w porównaniu do kilku lokalizacji obecnie), docelowo przełoży się na większą efektywność i niższe koszty ponoszone przez Spółkę.
Centrum Logistyczne będzie w pełni dostosowane do konfekcjonowania różnych typów przesyłek – zarówno nisko, jak i wysokogabarytowych oraz tych rozdrobnionych pod względem ilości różnych typów produktów w jednej przesyłce. Nowy magazyn przejmie funkcje dotychczasowych Magazynów Wyrobów Gotowych w Brzeźnicy, Lubzinie i Pustkowie. Pod względem organizacji czasu pracy inwestycja umożliwi Śnieżce realizację zadań w systemie 3-zmianowym i rezygnację z pracy weekendowej. Gabaryty obiektu będą pozwalały na połączenie zespołów z trzech dotychczasowych lokalizacji i na podział obecnych czterech brygad na trzy liczniejsze.
Oddanie Centrum Logistycznego w Zawadzie zostało zaplanowane na 2021 rok.
FFiL Śnieżka SA i Poli-Farbe Vegyipari Kft. zamierzają osiągnąć korzyści z synergii w obszarze zakupów – w tym surowców oraz opakowań – badań i rozwoju (i w związku z tym w obszarze produkcji, m.in. w zakresie optymalizacji formulacji, czyli procesów opracowywania i udoskonalania receptur produktów), a także w obszarze marketingu i sprzedaży. Po finalizacji transakcji nabycia udziałów w Poli-Farbe Vegyipari Kft., Spółka podejmie działania zmierzające do integracji Poli-Farbe Vegyipari Kft. w ramach Grupy Kapitałowej Śnieżka. Celem tych działań będzie przede wszystkim uzyskanie ww. efektów synergii.
Po zakończeniu integracji i osiągnięciu zakładanych efektów synergii, tj. najprawdopodobniej w perspektywie kilku lat, Spółka będzie analizować wspólnie z zarządzającymi Poli-Farbe Vegyipari Kft. rynki zbliżone geograficznie do rynku macierzystego Poli-Farbe Vegyipari Kft. – przede wszystkim w zakresie możliwości zwiększenia jej sprzedaży eksportowej na rynkach Europy Południowej.
Na rynku polskim Grupa planuje kontynuować rozwój w dwóch największych segmentach:
Strategia Spółki na rynku niezależnym na 2018 rok zakładała rozwój sprzedaży oraz zwiększanie udziałów rynkowych. Było to realizowane przede wszystkim poprzez koncentrację działań skupiających się priorytetowo na kategoriach produktów:
Rozwój sprzedaży w 2018 roku w kanale rynku niezależnego został poprzedzony szeroko zakrojonymi badaniami rynku i opinii poszczególnych ogniw dystrybucji. W rezultacie tych badań Spółka wprowadziła nowy model współpracy z dystrybutorami (zawierający m.in. nowy program motywacyjny) i wdrożyła go do umów handlowych.
Nowy model współpracy FFiL Śnieżka SA z dystrybutorami ma na celu budowanie dostępności szerokiej oferty wyrobów Spółki. W konsekwencji dostępność zbudowana poprzez tzw. „jakość dystrybucji” ma maksymalnie skracać czas dostawy szerokiego portfolio produktów do punktów sprzedaży detalicznej oraz w efekcie budować korzystniejszy serwis dla konsumenta ostatecznego.
Proces zmian, jaki zastosowała Spółka w 2018 roku, uwzględniał elementy takie jak:
Wyżej wymienione działania przełożyły się pozytywnie na siłę rynkową FFiL Śnieżka SA.
Strategia rozwoju sprzedaży na rynku niezależnym w roku 2019 roku będzie opierała się na kontynuacji rozwiązań wprowadzonych w 2018 roku. Spółka będzie kładła nacisk na systematyczny rozwój dystrybucji numerycznej, tj. wzrost liczby sklepów, w których można kupić gotowe farby z portfolio FFiL Śnieżka SA (z uwzględnieniem nowości produktowych). Ponadto Spółka będzie kontynuowała współpracę z dystrybutorami i punktami sprzedaży detalicznej. Spółka planuje m.in. nadal rozwijać sieć „Sklepów Firmowych” i „Salonów Firmowych” w partnerstwie z partnerami biznesowymi, w oparciu o gotowy model współpracy biznesowej.
Strategia obejmować będzie również wzmocnienie udziałów rynkowych w segmencie wyrobów specjalistycznych do metalu, sprzedawanych pod marką Rafil.
W kanale DIY (markety budowlane) istotnym czynnikiem rozwoju Spółki w 2019 roku i kolejnych latach jest planowany wzrost liczby punktów sprzedaży w tzw. polskich sieciach handlowych, np. PSB Mrówka (do 450 sklepów w 2023 roku) oraz sieci Bricomarché (sieć ta planuje osiągnąć trzecią pozycję w segmencie sklepów Dom i Ogród). Ponadto Spółka będzie rozwijała współpracę z sieciami Leroy Merlin, Castorama, które zgodnie ze swoimi wcześniejszymi założeniami, przewidują zwiększenie liczby placówek, oraz Obi (która, zgodnie z nową strategią planuje również ekspansję w mniejszych miastach).
Dodatkowo każdy z uczestników rynku DIY rozwija kanał e-commerce (sprzedaż przez Internet), co dodatkowo może przełożyć się na wyższą sprzedaż farb i lakierów, także produktów Spółki.
Biorąc pod uwagę plany związane z dynamicznym rozwojem sieci DIY, Spółka planuje kontynuować dotychczasowe działania ze szczególnym uwzględnieniem koncentracji na obsłudze klienta ostatecznego.
Mając na uwadze aktualny stan rynku białoruskiego i ukraińskiego, a także wyniki analiz, Grupa kontynuować będzie rozpoczęte w 2018 roku działania polegające na dalszym budowaniu dystrybucji numerycznej w detalicznej sieci sprzedaży. Działania te wspierane będą poprzez:
Wprowadzane zmiany powinny przełożyć się na poprawę poziomu obsługi klienta oraz dostępności poszukiwanego przez niego produktu. Dodatkowe aktywności, które Grupa zamierza kontynuować na Ukrainie i Białorusi to:
Długofalowa strategia Grupy w zakresie rozwoju sprzedaży na pozostałych, mniejszych rynkach zagranicznych zakłada optymalizację w zakresie zarządzania markami i produktami przy wykorzystaniu pełnego potencjału produkcyjnego Grupy. Wśród najważniejszych punktów znajduje się adaptacja produktów do wymogów lokalnych oraz dostosowanie komunikacji marketingowej.
Na rynkach takich jak Szwecja, Francja, Irlandia i Chorwacja, których łączny udział w skonsolidowanych przychodach nie przekracza 1%, Grupa współpracowała dotychczas z jedną firmą lub sprzedawała nieregularnie niewielkie ilości produktów. Są to jednocześnie rynki, na których Grupa poszukuje partnerów biznesowych i rozpoznaje szanse na zwiększenie sprzedaży.
W Grupie rozpoczęto transformację struktury Działu Eksportu pod względem funkcjonalnym. Opracowane zostały nowe procesy mające na celu poprawę efektywności działań.
Grupa Kapitałowa Śnieżka stale monitoruje sytuację w sektorze farb i lakierów na kluczowych dla niej rynkach, co daje możliwość przewidywania zmian postaw konsumenckich oraz dostosowania swojej oferty do zmieniających się̨ warunków konkurencyjnych w poszczególnych krajach. Równocześnie Grupa poszukuje nowych, stabilnych i dających możliwość rozwoju rynków.
Strategia Grupy Kapitałowej Śnieżka została szerzej opisana w punkcie Sprawozdania